מוח מרובע

אחת הטכניקות שפיתחתי לאורך שנות הטיפול בבעיות רגשיות שונות נקראת "המוח המרובע", 

המוח שלנו לא באמת מרובע אבל השתמשתי בשם הזה בכדי לבחון ארבע אפשרויות שהחלק האחורי שלנו המוח ההישרדותי מתרומם, נכנס למצב מתח הישרדותי ומנתק כמה שאפשר את אספקת הדם והחמצן לחלק הקדמי והמודע שלנו בכדי שלא נוכל לחשוב – כן, במצב הישרדות אין זמן למחשבות ותכנונים.. ואנו פועלים על אוטומט – להילחם, לברוח או לקפוא.. ובאמת שאין בזה צורך בחיינו היום.. אנחנו ממש לא במלחמה ואפילו לא קרובים לזה.. אבל מה לעשות שאותה ביולוגיה ודרכי פעולה של אותו חלק אחורי.. כמעט ולא השתנתה מיליארדים של שנים.. והיום בחיים המודרניים החלק הזה מתעורר בעקבות מצבים רגשיים שונים. ואת זה אנחנו רוצים לשנות.. 

לחזור ולפעול ולתפקד מהחלק הקדמי המודע, שמשם אנו בוחרים. ובגלל זה פיתחתי טכניקה שהשתכללה עם השנים.. לזהות את אותם גורמי מתח להרגיע ולהחזיר את החלק האחורי (המוח הגדול/מוח הזוחלים) שלנו לחזור לדאוג אך ורק לגוף שלנו – למערכת החיסון, לתאים ולאיברים ולא להתעסק בכל מיני מצבים רגשיים. 

והטכניקה הולכת כך –

 אני שואל דרך השריר של המטופל..

 "מה הסיבה שהחלק האחורי שלך מתעורר ויוצר לך את – החרדות/דיכאון/טורדנות/הפרעות אכילה וכדומה וכדומה..." 

ושואל על ארבע אופציות (כן בגלל זה הוטמע בי השם המוח המרובע) 

לא מסוגל לחוות – לא מסוגל להתמודד – להגן ממשהו מזיק – טראומה מהעבר. 

היכן שהשריר נחלש – שם נמצאת הבעיה. 

אפרט מניסיוני הטיפולי מה גוון הסיבות שיכולות שהשריר נחלש בכל אחת מהאופציות – 

1) לא מסוגל לחוות - לא מסוגל לחוות רגש מסוים והמוח שולח לבעיה. (נניח שבכל פעם שאני מרגיש שאני דחוי, המוח גורם לי לבעיה הרגשית או לבעיה הפיזית שהבאתי לטיפול, בכדי לא להרגיש את הכאב הרגשי של הדחייה שמבחינת המוח ממש מאיים עלינו) 

2) לא מסוגל להתמודד - עם מצב חיים נוכחי קשה ומאיים ובמקום לחוות אותו ולהתמודד אתו המוח מסית אותנו לבעיה (לא אוהב את אשתי אבל יש משכנתא, חובות ו 3 ילדים ולא יכול להתמודד עם הדבר הזה – אופס הבעיה הפיזית או הרגשית תתפוס מקום ואת כל המרחב) 

3) להגן ממשהו מזיק - עשינו דברים שמבחינת המוח הם מסוכנים לנו. הוא מפתח לנו בעיה רגשית או פיזית, שנצטרך להתמודד אתה. בעקבות ההתמודדות עם הבעיה אנו לא נהייה מסוגלים לעשות דברים שיסכנו אותנו (עשינו שינויים מהירים בחיים – חזרתי בתשובה בגיל 19, התחתנתי בגיל 20 והבאנו 3 ילדים ב 4 שנים ובגיל 25 התגרשתי וחזרתי בשאלה – אופס, פה המוח מזהה משהו שמסכן אותנו וייתן לנו הסחה בדמות בעיה פיזית או רגשית שתמנע מאתנו לבצע שינויים מהירים) 

4) טראומה מהעבר - יכולה להיות קשורה גם לכל השאר. כאב חזק מהעבר שאנחנו לא יכולים להתמודד אתו. הכאב יושב במחשכי מוחנו, מרעיל את כל הגוף והמחשבה. ובמקום לצאת באופן מזוקק הוא גורם לבעיות רגשיות או פיזיות. 

בגדול ברגע שזיהינו את הסיבה לבעיה הרגשית – נעשה תהליך מורכב אבל יחסית קצר להרגעת החלק האחורי, להראות לו שאנחנו כבר לא אותם ילדים קטנים שזקוקים להגנה והיום אנחנו כבר במקום אחר וכדומה וכדומה.. בכדי שישחרר ויחזיר את השליטה לחלק הקדמי שלנו. 

ולאט לאט (או מהר מהר) זה קורה ואותה בעיה שליוותה אותנו משך שנים רבות נפרדת מאיתנו לשלום 

עדי💖